Tuesday, March 31, 2015

Kittade för framtida fönsteräventyr

Gustav och jag fick tidigare i år en fönsterrenoveringskurs i födelsedagspresent av hans föräldrar. I helgen var det så dags för kursen. Jag var riktigt nervös och rädd att jag glömt bort alla mina träslöjdsskills. Men det gick fint och det var riktigt trevligt och vi lärde oss en massa!

Kursen hölls på Möbelhantverksgården, Enskede Gård.


Vi var en liten kul grupp på fem personer som enligt läraren var lagom nördiga och intresserade. När Kristian visade de praktiska momenten gällde det att dokumentera med mobilerna...

Den första dagen gick vi igenom en massa teori och historia. Bland annat fick vi lära oss och se hur fönsterbeslagen såg ut på 1700-talet. Här ligger beslagen på våra fönster lite i lä. Men en av tjejerna på kursen hade faktiskt köpt ett 1700-tals torp och hennes fönster hade liknade beslag.

Dag två var det dags att visa upp renoveringsobjekten vi tagit med oss. Två prima fönster som stått utomhus i knappa 30 år hemma hos Gustavs föräldrar. Jag var lite orolig över skicket. Men det skulle visa sig vara helt i onödan.



Läraren dömer inte ut våra fönster även om det kanske ser ut så på bilden. 

 Dags att hugga in och testa de olika momenten vi lärt oss.




Jag körde mycket på ytfinish, värmde bort färg och sandpapprade och fick till slut fram en fin träyta bakom det gamla slitna.
 Gustav rengör glaset som han lyckats ta ur bågarna.


Sedan kittade han fast glaset igen. Kittmomentet är grunden, men också det mest pilliga och svåraste. Här krävs en del övning för att få till den rätta vinkeln ner mot glaset för att det ska bli tätt, samtidigt som det inte får synas inifrån.


Här ser man en tydlig skillnad mellan nytt och gammalt kitt. Det var en mycket trevlig kurs, men jag är glad att vi inte är tvungna att kitta om alla fönster i sommar (som vissa andra i kursen). Utan jag är glad att vi kan börja öva på lite gamla fönster som vi ska ha till odlingsbäddar och annat.

No comments:

Post a Comment