Thursday, April 9, 2015

Påsk i Prag

I påskas hängde vi inte vid torpet utan drog istället iväg till Prag med våra kompisar Wille och Charlotte. Alla sa att Prag skulle vara en väldigt härligt stad med massa att se och göra. Och ja, vi blev verkligen inte besvikna.


Kyrkor och kitschigt påskpynt prydde staden.

I varje hörn fanns det pubar och och restauranger där man kunde äta rejäl tjeckisk mat och dricka öl.


Öltunnor på väg till puben?

Gustav hittade en ny skåpbil som han nog gärna hade tagit med sig hem.

Eller varför inte den här bruna pärlan?

Överallt i staden fanns det drömmiga hus som jag gärna hade tagit med mig hem.


I denna rosa bakelse bodde vi. Typiskt bra drömhotell!

Schysst lampa inne på hotellet.


Detta är ett köpcentrum mitt i stan. Coola fönster!


Typisk turistvy av Karlsbron som började byggas 1357.

En dag klättrade vi upp 287 trappsteg och hamnade ovanför taken.

Från de små fönstergluggarna kunde vi se...

hela Prag från ovan.

Fina kyrkfönster från insidan av trapphuset.



Och så lite öl på det.


Vårt trevliga öl- och resesällskap.

Varje helg anordnas Tjeckiens största loppis i Prag. Klart vi var tvungna att åka dit. Stället var enormt och det var jättemycket folk och massa saker av väldigt varierande kvalitet. Det var inte en loppis för den pryda och den som vill fynda lätt. Här gällde det att se bortom skräpet för att hitta bra grejer.

De flesta försäljarna hade bara lagt alla saker mer eller mindre ordnat på ett skynke på marken.

Det fanns mycket spännande att undersöka. Hade loppisen varit i Sverige hade man helt klart kunnat köpa coola saker. Men handbagaget stoppade oss och tur var kanske det.

Dessa hade jag gärna köpt. Men för riskabelt + att kvinnan som sålde blev sur när jag tog en bild.

En sådan här klocka ska vi leta efter hemma att ha i torpet.

Lite schyssta burkar kanske?

En försäljare sålde "min tavla" som jag har hemma. Visserligen på vinden, men ändå kul att se den! Efter att ha följt Willes systematiska gåschema hade vi gått över hela loppisen på några timmar. Med oss i bagaget fick vi en stor fluga i mässingsliknande material, en babushka och en cykelplansch. Kanske får några av dessa bo i torpet.


No comments:

Post a Comment