Thursday, August 27, 2015

En samlare berättar

I sommar har det blivit en del loppisturer. Men ändå inte överdrivet mycket. Hehe! Vi har haft så mycket annat att stå i. Här är i alla fall några av mina bästa fynd. 
I början av augusti åkte jag, Katta och Ida T till Askersund på antikmarknad. Där fanns sjukt mycket fina saker. Jag köpte dessa ljusstakar, en blompiedestal i svart string, en stor idolbild på Elisabeth Taylor och lite annat bra. 
Är väldigt svag för sådana här burkar. Dessa två har Marianne Westman gjort. Det är även hon som ligger bakom serviserna Mon Amie och Picknick bland mycket annat. Den grå köpte jag när vi åkte på en loppisrunda längst "tre sjöarsväg" och betade av typ elva loppisar. Har för mig att denna kostade typ 30 kr pga nagg och ev fel lock. Men jag gillar den ändå. "Mors godaste sylt" köpte jag på loppisen i Ronneby. Brorsans tjej Jennie fick syn på den samtidigt som jag dealade ett annat fynd. Så Erik fick hålla i den tills jag var klar. Men hann han knappt släppa den ett ögonblick innan en dam var där och fråga vad burken kosta. Men jag var snabb och sa att vi faktiskt skulle ha den. 150 kr kostade den. Ett fynd enligt damen som fick gå vidare lottläs. Här hittade jag en som samlar på Westmans burkar. Imponerande samling!
Här är blandad kompott från JIE Garntofta. De två gulmönstrade burkarna hade farmor, så när jag såg dem i Ronneby var jag tvungen att slå till, 300 kronor för båda. Har kollat runt lite på nätet och hittat samma burkar fast med texterna mjöl, salt och socker på locken. Kanske att någon bytt lock alternativt diskat för hårt. Jag tycker de är fina ändå. Kryddsillen hittade jag i Askersund och det röda fatet köpte jag hos Pingstkyrkan i Köping för 35 kronor.
Jag är även otroligt svag för den här typen av krukor från Uppsala Ekeby. Samlingen växer och dessa köpte jag i somras. Den gröna Gunillakrukan i största storleken hittade jag i Askersund för 200 kronor. Ett kap om man jämför att många av de små gick för 150 kronor hos andra försäljare på marknaden. Jag höll väldigt hårt i påsen hela dagen.
Gamla plåtburkar är en annan favorit. Den ljusa köpte jag på storloppisen i Nora i början av sommaren och den röda Mazettiburken när Gustav och jag åkte på väg 250 mot Fagersta. Den ljusa är ganska sliten, men har alltid varit förtjust i mönstret. Nu använder jag den som ytterkruka till en av våra pelargoner. Den röda agerar pynt.

No comments:

Post a Comment